A.Paul: A közönség hangos lesz és király – megvannak a Mute-party nyertesei

// 2014-11-04

A feltörekvő és egyre magasabbra törő magyar Mute technocsapat szombat este tíztől vasárnap délig tartó technofiesztát prezentál Budapest legjobb underground-partyhelyszínén, az R33-ban. A sztárfellépő a világ jelenleg legnépszerűbb hardtechnósa, a portugál A.Paul, akivel kimerítő partyelőzetes interjút készítettünk. Mute-párosjegynyertesek a cikk végén.

November nyolcadikán a budapesti Mute-on fogsz fellépni. Miben más egy Mute-buli számodra?
Christ, a szervezőt már régóta ismerem, több buliján is játszottam Hollandiában. Amikor ő hív, mindig olyan, mintha haza mennék, ami nagyon jóleső érzés. Tudom, hogy odafigyel arra, kiket hív, mindig minőségi a lineup, és azt is tudom, hogy a közönség hangos lesz és király. Nagyon várom, hogy Magyarországon játszhassak.

Már jó ideje nyomod az ipart, az elmúlt húsz évben mi változott a klubéletben, a partykon és partyra járókban? Te mennyit változtál ez alatt az idő alatt?
– Igen, már láttam egyet-s-mást, de még mindig folyamatosan meg tud lepni. A változás nemcsak természetes, de szükségszerű is, és örülök, hogy folyamatosan átalakulnak a dolgok, mert ettől meg tudom őrizni magamban a szenvedélyt és az érdeklődést. A digitális forradalom számtalan eszközt teremtett meg, hogy megtapasztalhassuk a zenét. A legtöbb emberben, akivel találkozom a szcénában, még mindig megvan az a spirituális és közösségi érzés, amit a legelején tapasztaltam. És mostanra egy világméretű mozgalommá nőtte ki magát a technó, amire nagyon büszkék lehetünk. Személy szerint én is sokat változtam, hisz az a sok csodálatos élmény, amit az elektronikus zene által kaptam, jobb emberré tett, aki még szenvedélyesebben viszonyul a zenéhez.

Portugália az utóbbi időben gazdasági problémákkal küzd. Milyen hatással van ez a partykultúrára?
– Így van, az utóbbi évek igen kemények voltak sokaknak. Ilyen időkben az embereknek még inkább szükségük van arra, hogy elmeneküljenek a valóságból, és többet szánjanak a művészetekre, ezen belül is leginkább a zenére. Így most a technó nagyon visszajött nálunk, nagyon izgalmas idők ezek.

Mit gondolnak az emberek Portugáliában Magyarországról mostanában?
– Az igazat megvallva nagyon kevés igazi információhoz jutunk Magyarországról. Úgy érzem, a média erősen torzít, sokszor csak a bulvárszar jön át, és így általános információhiányban szenvedünk egy nem túl távoli európai ország igazán fontos dolgairól. Nekem eddig csak pozitív tapasztalom volt Magyarországon, van néhány nagyon jó barátom Budapesten, így én mindig pozitívan gondolok Magyarországra.

Nagyon produktív és kreatív producer vagy, túl a századik bakeliten, az aliasaidről nem is beszélve. Mennyi ideid dolgozol egy-egy számon, és hogy alakul a kreatív fázis nálad?
– Ez sokat változott az évek folyamán, ahogy a stúdióm felépítése is. Annak idején rengeteg cuccal dolgoztam, de mára a digitális dolgokat helyezem előtérben. Még mindig szeretem az analóg hangszerek melegségét, de az új eszközök egy más szintre tudtak emelni. Nyolc év FL Studio után 2005-ben áttértem az Ableton Live-ra, ami teljesen forradalmasította a munkámat. Volt egy pont, amikor naponta két-három számot is megírtam, tizenhat órát dolgozva egyhuzamban. Ma már inkább odafigyelek, hogy elég időt szánjak a számaimra. Néhány számon akár egy hónapig is dolgozom, bár ilyenkor több projektem is fut a háttérben. Néhány kivételtől eltekintve nincs mestertervem arra, hogy kell a számnak szólnia, csak hagyom, hadd szárnyaljon. Többnyire a mélyekkel kezdek, és aztán építek rá szintit, ütős dolgokat vagy effekteket. De az egész nagyban függ a hangulatomtól, és persze a stílustól is, amiben épp alkotok. Szeretek improvizálni, és új dolgokat kipróbálni.

Sokrétű zeneszerző vagy, több stílusban is aktív. Mik az aktuális kedvencek, milyen hatásokat építesz be a zenédbe?
– Rengeteg zenét hallgatok, főleg a kocsiban, a klasszikustól a dzsesszig. Emellett rengeteg klasszikus és mai technoelőadót is figyelemmel kísérek évek óta, mint például Jeff Mills, Robert Hood, Luke Slater, Joey Beltram, a The Advent munkásságát, de mellettük mostanában Gary Beck, Hans Bouffmyhre, Clouds, Mark Broom és az Audio Injection van nagy hatással rám.

Az új albumod, a Mindgame épp első helyen áll a Beatport hardtechno-listáján és 27. helyen a toptechno-kategóriában. Nehezebb volt ezt az albumot megírni, mint mondjuk a Sign of Times-t?
– Az albumot kb. két hónap alatt hoztam össze a nyáron. Emiatt föl kellett áldoznom némi strandolást is… A koncepciója teljesen más volt, mint a Sign of Times-é, hiszen ott sok kollaboráció volt, a Mindgame viszont teljesen szólóprojekt. Az elmúlt években nagyon sokat remixeltem, ezért már nagyon rá voltam zizzenve, hogy ismét saját számokat írjak. Azt szerettem volna, hogy az album tükrözze: érettebb lettem zeneileg. A címe is spirituális, de egyben filozofikus is. Erről egyszer majd írok egy könyvet, sanszosan nem férne bele ebbe az interjúba.

Hogy látod a technó jövőjét? Milyen irányba fog mozdulni a stílus?
– Mindig is lesz jövője. Ez az esszenciája, mindig is képes lesz megújítani magát, és én is ezért szerettem bele annak idején.

Miket forgatsz a fejedben, mire készülsz, esetleg ismét valami nagy durranás a Naked Lunchtól?
– Közeledik a háromszázadik kiadványunk, és ezt is különlegesen fogjuk megünnepelni. Száz remixet fogunk kiadni a Mindgame számaiból, amire már számos nagy nevet kértem föl szerte a világból. És persze jön még pár új ep és más remixek is.

A Wiliam S. Burroughs-könyv vagy a Cronenberg-film ihlette a kiadód nevét (magyarul Meztelen ebéd)?
– A film, ami nagy spirituális és művészi élmény volt a számomra. Imádtam az őrült koncepciót, ami átölelte az egész filmet, és cím bizarrságát is. 2005-ben, mikor megalapítottam a kiadót, tökéletes választásnak tűnt A lunch, azaz ebéd kifejezi, hogy a technó a lelket táplálja, a naked, vagyis meztelen pedig a művészi szabadságot szimbolizálja.

Mute az R33-ban – alapinfók

A szombati party az R33-ban este tízkor kezdődik, és egészen másnap délig tart. A főhelyszínen A.Paul mellett fellép a szintén komoly technotekintélynek számító, német Drumcomplex (Driving Forces/Intec), a szlovák Veztax (Naked Lunch/Vezotonik/Ambasada Gavioli), a holland Transistor Behavior, a holland-magyar Chris Jansen (Naked Lunch/Mute), a “csak magyar” David Temessi, illetve Metha (Be Massive). A Second Roomban ott lesz Flash-X & Feel, D’Ora, Old Riders (Ray Valentine & Stefano Maxibeat), Tasy & Nitrowsky és Freakshow.

A belépő elővételben ezerötszáz (ha elővételben szeretnél jegyet venni, írj a [email protected]), a helyszínen este tíz és éjfél között ezernyolcszáz, éjfél és reggel hat között kétezer-ötszáz, hat és dél között pedig egy ezres. Vagy nyerj nálunk.

Játék párosjegyekért

Hány helyszínen játszott Dr. Zoidberg a Mute szeptember eleji partyján? (Segítség akkori ajánlónkban, helyes válasz: kettőn.)

A megfejtéseket november 8-án, szombaton délig vártuk Mute tárggyal a [email protected] A helyes megfejtést küldők közül két nyertest választottunk, akik másodmagukkal ingyen mehetnek a szombat esti Mute partyra, az R33-ba: Kis Gézát és Ónodi Gábort. A nyertesek nevét a Facebook-oldalunkon is közöltük. Őket e-mailben értesítettük, egyben tudattuk velük a buliba bejutás módját.

Lájkold Facebook-oldalunkat!, hogy részt vehess a party- és koncertbelépő-, illetve egyéb nyereményjátékainkon!