Dr. Zoidberg: Szikárabb, sötétebb, hipnotikusabb, nem magától értetődő sound – megvannak a Casino Black-nyertesek

// 2015-02-25

A novemberi nyitány után végre folytatódik a vezető hazai technoszervező, a tízéves NVC darktechnós sorozata, a Casino Black a Lärmben. A bejáratott Casino Bangkok kistestvérének számító szériáról a koncepcionáló és első számú rezidens Dr. Zoidberget kérdeztük. Az interjú pedig következik az elmaradhatatlan belépő-nyereményjáték, a négy nyertessel.

Nagy halálmetál-rajongó is

Régóta tervezed saját sorozat életre keltését. Milyen indíttatásból kezdted szervezni a Casino Blacket?
– A “tervezem” túlzás, inkább csak dédelgetett gondolat volt, de tényleg régen. Meg is maradt volna ennek, hisz ha eddig nem vágtam bele ilyesmibe, és nyilván nem véletlen, miért pont most, állandóan idő- és energiahiánnyal küzdő háromgyermekes családapaként kezdeném el? A sztori egyébként kacifántosabb, mint hinnétek. Az utóbbi egy-két évben egyre többektől, egyre több irányból érkeztek olyan megjegyzések, hogy igazán kéne nekem egy saját sorozat, ahol a rádióműsoromhoz hasonlóan én döntök a programról, én alakítom a koncepciót, mert hiába vannak mindenféle technorendezvények, ha abból a tipikus “Zoidberg-soundból” csak akkor lehet kapni, mikor én zenélek valamelyiken. Három-négy ilyen hízelgő megjegyzést még elenged az ember a füle mellett, de a sokadiknál csak szöget ütött a fejembe. El is játszottam párszor a gondolattal, meg egyszer egy jóbarátommal közösen is, sőt vele már ki is dolgoztunk egy konceptet, amolyan játszásiból, és végül ez bizonyult a kiindulási alapnak. Úgy voltam vele, ha én ilyesmibe belevágok, semmiképp se egyedül, mert én csak egy dj vagyok, nem kenyerem a rendezvényszervezősdi, meg a kapcsolat- és arculatépítés, és nem föltétlen rendelkezem a szükséges kapcsolatokkal és rálátással. Tehát mindenképp álmodtam magam mellé valakit, aki jártasabb ezekben, aki moderálja a terveim, a stratégiám, és aki az effektív megvalósításban kulcsszerepet játszik a gyakorlatával és kapcsolati tőkéjével. De a művészeti oldalát sem egyedül képzeltem el, az nekem valahogy túl egotrip lett volna. Azt azonban már a tét nélküli brainstorming során kikötöttem: ha én egyszer így összetársulok valakikkel valami sajátot csinálni, azok kizárólag a legjobbak, legérdekesebbek lehetnek. Hamar kész volt a listám, és mikor mégis úgy döntöttem, egy életem, egy halálom, én bizony ezt megpróbálom, hamar meglett a csapat is, Ákos, Peti, Sanyi is irtó boldogok és lelkesek voltak. Onnantól közösen ötleteltünk, és minderről még senki se tudott semmit, együtt dédelgettük a titkos bébit. Egy NVC-s értekezleten tártam a többiek elé a már félig kész tervünk, akik igazi barátként azonnal támogatólag mellém-mögém álltak az ügyben. Itt jegyezném meg, amit sosem hagyok ki egy interjúból se: látjátok, ettől NVC az NVC! Ugyanezen az értekezleten percek alatt kiderült, az épp indítás alatt álló NVC-redizájnprojektünkön belül a Casino Bangkok átszervezése tökéletesen házasítható az én tervemmel. Innentől butaság lett volna nem egyként kezelni a kettőt. És innentől adott volt, hogy Sinko is benne van a buliban, akit én addig féltem megkérdezni, pontosabban nem akartam kitenni a kísértésnek, hogy a nem létező fölös energiáiból áldozzon az ügyre, mert nem akar nemet mondani a barátjának, holott ő az első gondolatom volt, mikor felmerült a társak kérdése. Baromi boldogan mentem haza onnan, és már csak az várt rám, hogy az én kis technomilíciámmal megvitassam az új fejleményt, akik ha lehet, még lelkesebbek lettek. Aztán lassan kialakult az, ami ma már kézzel fogható – egy álmom valósult meg.

Miért pont Casino Black?
– Mindenképp a Casino Bangkok “leányvállalataként” szerettük volna pozícionálni az új szériát. A Casino Bangkok, amellett, hogy jópár éve szinte észrevétlenül, de egyértelműen a techno irányába fordult, már régóta Budapest egyik legsikeresebb klubestsorozata, túl van a századik eseményén is, mondhatni, igazi brand. Nem akartuk teljesen függetleníteni tőle az új sorozatot nevében sem. Keresgéltünk mellé egy kifejezést, egy jelzőt, ami kifejezi, hogy ez a sorozat még a szokásos Casino esteknél is “technóbb”, pontosabban, hogy ezt kifejezetten a szikárabb, sötétebb, hipnotikusabb, kevésbé magától értetődő soundnak dedikáljuk. Végül a Black lett a befutó, ami szerintem tökéletes.

Hogy szabad kezed van, mit jelent pontosan?
– Az NVC rámbízta a szériát, ami a művészeti és a stratégiai oldalt, a büdzsé részleges kezelését, illetve a rezidensek koordinálását illeti. Föl kell hozzá nőnöm még, hiába rendelkezem a civil életemből vezetői, stratégai tapasztalattal. Persze leginkább időmenedzsment téren kell felnőnöm hozzá, kézenfekvő okokból. Egyébként ugyanúgy az NVC-gépezet része a dolog, mint a többi szériánk, így bőven van a srácoknak is dolguk vele, arculati, marketinges és szervezési téren is, és megkockáztatom, enélkül nem is menne nekem se, nekik viszont kábé ujjgyakorlat. Nekem kell a szilárd alap, a jól működő háttér, nekik pedig a sok egyéb – jóval nagyobb ívű – projekt árnyékában már az is könnyebbség, ha legalább ennyit rám bízhatnak. A csapat többi tagja is belead, amit tud, nem csak a zenei zsenijük élteti a Casino Blacket: Calman is és az airsoundos fiúk is rátermettséggel és tapasztalattal bírnak minden téren. Attól még, hogy tőlem indult ki az egész, és az NVC motorja hajtja, ez bizony egy klasszikus közös gyermek, mindenki hozzá tud és akar tenni. Én pedig, szabad kéz ide-vagy-oda, mindent egyeztetek, egy ilyen remek brigáddal csak így érzem célszerűnek.

Miért pont a Lärm?
– A Lärm falai feketék, hehe! Viccet félretéve, minden szempontból a Lärm a tuti: az egy dolog, hogy remek a hang és pont jó a méret, de amitől igazán otthona lehet egy efféle szériának, hogy a Lärm eleve egy olyan klubnak indult, ami ezt a puritánabb, technoidabb világot lőtte be. Erre enged következtetni a névválasztás, a kommunikációjuk, a médiajelenlétük, a kiadványaik megjelenése, a klub belső dizájnja, minden. Eleinte talán maguk a programok nem föltétlen ezt tükrözték, de egy ideje már azok is kezdenek igazodni a fentiekhez, kezd egységbe forrni minden, a Lärm kezd egy igazán jól meghatározható, harmonikus, nonkonfúz hellyé válni. Mi pedig az első pillanatban otthon éreztük magunk, mikor megjelentünk a nyitóesten, óriási volt.

Az első installáció novemberben volt, nagyjából háromhavonta fog jelentkezni a Casino Black?
– Eredetileg kéthavonta jelentkeznénk, és ez jelenleg is így van, de ez ügyben leginkább a Lärm mondja ki az utolsó szót, ez a mostani dátum is egy átszervezés eredménye. Ez például pont az a téma, amiben a Lärm és az NVC egyeztet.

Casino BLACK mixtape series #03 by Dr. Zoidberg (25.02.2015) by Casino Black on Mixcloud

Mi alapján választod ki a fellépőket? Ők is teljesen szabad kezet kapnak?
– Az már rég rossz, ha egy fellépő nem kaphat valahol teljesen szabad kezet, akkor nem őt kell elhívni, hahaha! De tényleg, egy komolyan vehető fellépő mindig tudja magától is, hol, hogyan prezentálja a dolgait, hisz általában a rendezvény, a program, a körülmények önmagukért beszélnek. A fellépők kiválasztása egyébként közösen történik, hiába vagyok én a vezérhangya, mindent megvitatunk: ahhoz túl komoly koponyákkal vagyok körülvéve, hogy önkényesen döntsek. Az én alapkoncepcióm egyébként az, hogy a hazai és talán majd nemzetközi technó legtehetségesebb, és viszonylag kevésbé szokványos vonalat képviselő arcait hívjuk el, köztük azokat is, akik az eddiginél több figyelmet érdemelnek, tehát egy kis adag tehetségkutatás is benne van a pakliban. Továbbá olyan honi neveket, akik nemzetközileg komoly eredményekkel bírnak, itthon viszont nem vagyunk elég büszkék rájuk, illetve olyan kollégákat, akik baromi jó érzékkel fejezik ki magukat ebben a műfajban, viszont kevés alkalmuk van rá, mert többségében valamelyest más hangzással azonosítják őket, másféle rendezvényekre hívják őket. Ilyen az aktuális vendégünk, Andre is. Döbbenetes technoszetteket hallottam már tőle, pedig jellemzően nem technobulikba hívják.

A szettjeid ezeken az estéken miben mások, mint egy Casino Bangkokon vagy más fellépéseken?
– Csak annyiban mások az itteni szettjeim, mint amennyiben általában különböznek fellépésről fellépésre. Nekem akkor is elég sajátságosak a szettjeim, mikor mainstreamebb közegben lépek föl, és némiképp igazodni igyekszem a körülöttem zenélőkhöz. A különbség inkább ott van, hogy míg minden más buliban az én szettjeim afféle unikumot képviselnek, egy picit mindig “kilógnak a sorból”, a Casino Blacken valamivel kevésbé. Azt nem mondhatom, hogy az enyém az úgymond meghatározó hangzás, sőt, azt sem, hogy itt egységesebb a hangzás, mert annál azért jóval különbözőbbek és univerzálisabbak vagyunk mi Black-rezidensek is, de mindenképp nagyobb a harmónia és az átjárhatóság a szettjeink között, mint más rendezvényeken, ami vicces módon épp annak köszönhető, hogy hasonlóképp markánsan egyedi hangzást képvisel mindegyikünk. Ez tehát a különbözőség harmóniája. Itt csupa olyan figura zenél, akiknek a szettjeit ezer közül is megismered egy lineupban.

Az, hogy heti rendszerességgel rádiózol, milyen hatással van a zenei perspektívádra? Hiszen játszhatsz olyan zenéket is, amiket egy partyban nem.
– Nem, nem ettől tágul a zenei perspektívám, ha erre céloztok; mert az már így is annyira tág, hogy állandóan csak a baj van vele, hehehe. De a rádiózás közvetett módon befolyásolja a partykon játszott szettjeim. Például mikor új lemezeim érkeznek épp, jóval hamarabb és behatóbban megismerem őket, mert legkésőbb a stúdióban azonnal nekik esem, élőadásban. Így aztán egy következő fellépésen máris máshogy válogatok belőlük. Aztán meg ott van az a hatás is, hogy azokat a bizonyos “á, ezt buliban azért talán mégse” lemezeket, amikből nekem rengeteg van, a rádióban nyilván simán felteszem, sőt, kifejezetten utazom rájuk. Ennek a behatóbb ismerkedésnek köszönhetően ezek a lemezek időről időre át tudnak lényegülni a “buliban is bevetem, há’ még jóhogy” lemezekké. Az utóbbi idők két “Zoidberg-védjegy” trekkje is ennek köszönheti, hogy számtalanszor jóízűen fejbekólinthatta az arra fogékony nagyérdeműt. Ők a Radír és a Büntető; igen, ez most egy kikacsintás azoknak, akik kapásból tudják, melyikekről beszélek.

Nagy halálmetál-rajongó is vagy; számíthatunk hörgős számokra pénteken, esetleg egy kis UK-subsra, vagy más punkra?
– Ez így igaz, de természetesen nem fogtok ilyesmit hallani, a Casino Black kifejezetten technosorozat. Minden, ami egy technobuliba belefér, és minden, ami más technobulikból kimarad.

A party

A Fogasházban lévő klub-a-klubban Lärmben péntek este tizenegykor indul a buli, és egészen hajnali hatig tart. A rezidensek, tehát az NVC-s Dr. Zoidberg és Sinko, illetve Ages és Akos Veecs vendége ezúttal Andre aka Andras Bader. Több faxni itt nincs, csak a sötét technó, a beugró nyolcszáz, illetve a Koncertblog jóvoltából négy embernek semmi:

Játék

Mit mondott Dr. Zoidberg a két évvel ezelőtti, nyolcadik születésnapi NVC-nagyinterjúnkban az öncélúság és az önkifejezés viszonyára? (Segítség az interjúelején, a helyes válasz: “Az önkifejezés és az öncélúság nem is eshet egybe, erre mindig nagyon ügyeltünk.”)

A megfejtéseket pénteken délután háromig vártuk a [email protected] Casino Black tárggyal. A helyes választ küldők közül négy nyertest választottunk, akik ingyen mehetnek a péntek esti Casino Black partyra, a Lärmbe: Aradi Gergőt, Gubanc Annát, Herczeg Tamást, Kaszás Róbertet. A nyertesek nevét a Facebook-oldalunkon is közöltük. Őket e-mailben értesítettük, egyben tudattuk velük a buliba bejutás módját.

Lájkold Facebook-oldalunkat!, hogy részt vehess a party- és koncertbelépő-, illetve egyéb nyereményjátékainkon!