Miss Mants: Budapest konzervatív – megvannak a pénteki esti A38-nyertesek

// 2015-09-23

Szeptember 25-én az A38 állóhajó gyomrában eleresztik a törteket és a garázs-house-t Ludmilla és barátai. A többszörös Breakspoll-győztes djane ezúttal hadra fogja B’Andrét és a Ninjabreakz dj-it, továbbá – végre! – az észt breakproducert és lemezlovast, Miss Mantsot – nos, vele már nagyon régóta várjuk az alkalmat, hogy interjút közöljünk, érthetetlen módon ugyanis annyira ritkán játszatják (pedig Budapesten él), hogy valósággal vadászni kellett az alkalmat. Beszélgetésünk leiratából kiderül, milyen volt neki csupa zenész között felnőni, milyen Budapest New Yorkhoz vagy Londonhoz képest, milyen manapság breakbeatet írni, vagy nehezebb-e nőként érvényesülni a szakmában. Szokás szerint persze ingyenjegyek az interjú után a pénteki Ludmilla & Friends partyra – sőt, az A38 saját felajánlása nyomán a partyjegynyertesek ingyen mehetnek az előtte, nyolckor kezdődő Anima Sound System-koncertre is, mely a hazai elektronikus zenei, sőt poptörténelem egyik kiemelkedő lemezét, a húsz éve megjelent Shalom újrabemutatója. Megvannak a nyertesek.

Miss Mants

 

Az észt származású Miss Mants tizenkét évig tanult zongorázni, majd pedig a szülővárosában, a főváros Tallinban saját rádióműsora is lett nagyon hamar. A korai kétezres évek drum’n’bass- és breakbeat-őrületének hatására elkezdett saját számokat szerezni. Miután bejárta a világot, 2012-ben Magyarországon telepedett le, hogy itt végre a zeneszerzésre fókuszáljon. A számai a VIM Recordsnál, a Retroid által menedzselt Ego Shot Recordingsnál és a Breakz R Boss kiadónál jelentek meg. Többnyire breakbeateket rak össze, de szívesen kever például glitchhopot is.

Milyen volt egy olyan családban felnőni, ahol a szülők is zenészek, ráadásul komolyzenészek voltak? Nem voltak az elvárások túl magasak?
– Azt nem mondanám. Azt csináltam, amit szeretek, és nagyon élveztem. A tanárom és a szüleim mindig ott voltak, és segítettek, hogy magasabb szintre tudja lépni. Mindig az osztály szintjéhez mértem kellett játszanom, de azt játszhattam, amit szeretnék. A kedvencem Beethoven Piano Sonata No. 1 in F minor, op. 2, no.1-ja volt. Erős és drámai. Az etűdöket viszont nem szerettem, de néha azokat is szükségesek voltak.

Mielőtt Budapestre költöztél volna, éltél Londonban és New Yorkban is. Mivel töltötted ezt a három évet? Melyik helyszínből merítettél több inspirációt?
– Az Államokban még túl fiatal voltam, hogy inspirálni tudjon, így igazából London, ami meghatározó volt. Az egyik kedvenc saját számom is ott fogant, az Urban Foundation. Szabadnak éreztem magam ott magam először, és ráébredtem, mire vagyok képes. Abban a két évben más dolgok is foglalkoztattak a zenén kívül, felfedező módban voltam, partykra jártam és ismerkedtem. Nem írtam sok számot, de rendszeresen játszottam a szülővárosomban, Tallinban, amikor a szüleimet látogattam meg.

Milyen Budapest ezekhez a városokhoz képest?
– Nos, azt hiszem, az Államok és London sokkal inkább szól a szabadságról. Lehetsz bárki, aki szeretnél lenni, mindenki megérti és tiszteli. Budapest konzervatív, ami őszintén szólva még mindig kicsit nehéz nekem, mert nekem mások a normáim, mint az itt élők többségének, és sokat ezt nem értik.

Tudod még hasznosítani a zongoratudásodat valamilyen módon?
– Még mindig tudok kottát olvasni, és már csak idő kérdése, hogy elkezdjek liveshow-kat adni. Az lesz a csúcs. De a legfontosabb készség akkor is a hallás.

Hogy állsz az élőhangszerekkel? Vagy csak Ableton és más szoftverek?
– Gyakran használom a hangom, mint hangszert, de van egy Access Virus B analógszintim is. A Logicot jobban szeretem, mint az Abletont, de nem azért, mert az a jobb, hanem ahhoz jobban értek. Simán föl lehet venni egy számot csak a hangod használva, ahogy Dub FX vagy Michael Jackson.

A saját számaid tele vannak érzelemmel. Hogy készülnek, van valami bevett sémád?
– Először is, én nem hiszem, hogy bárkinek is követnie kellene a trendeket a művészet bármely ágában, legyen az zene, vagy divat. Nekem a művészet egy eszköz, melynek segítségével meg tudom osztani az hangulataimat, érzéseimet más emberekkel. A célom, hogy inspiráljam az embereket, hogy könnyebbé, boldogabbá tegyem a napjaikat, és új gondolatokat ébresszek bennük. És igen, minden számomnak van egy sztorija, ami az akkori hangulatomat tükrözi. Bevett sémám nincs, ha zenét írok, csak leülök, kinyitom a laptopom, és belekezdek. Néha a dobokkal kezdek, néha a ritmussal, és onnan folytatom.

A Sideshow Kuts mixed elég különleges hangulatú, hiszen saját számaidat kevered. Hogy jött az ötlet?
– TJ Soulboy kért föl még novemberben, hogy csináljak nekik egy vendégmixet. Addigra már volt elég saját számom ehhez, és már régóta tervezgettem is egy hasonlót, így kapóra jött az alkalom.

Az egyik legnagyobb inspirációdnak a Voodoo People-t tartod a Prodigytől. Az eredeti vagy a Chemical Brothers-remix fogott meg inkább? Ennyi év után is ugyanolyat üt?
– Az eredeti! Fiatal voltam még, amikor kempingezni jártunk minden nap, és ott volt egy kis tisztás, ahol táncolhattunk. Ott hallottuk az összes új számot évről évre, Prodigy, Daft Punk stb… Aztán később megkaptam kazettán a Prodigy albumát az unokatesómtól. Az érzések ugyanolyanok a mai napig, még mindig nagyot üt. Nem hiszem, hogy valaha is beleunnék.

Nehezebb nőként elismerést kivívni Magyarországon vagy máshol a zeneiparban?
– 
Azt mondanám, igen. Különösen, ha csinos vagy. És meg is értem, hiszen egyre több modell és sztripper vág bele a szakmába. Tíz éve még nem láttam ilyesmit, talán azért, mert akkor még mindenki bakelitről nyomta, még nem voltak trendi kütyük synch-gombbal. Vagy tudtál játszani, vagy nem. Ennyi.

Anima-koncert és breakparty pénteken

Március után ez lesz a második Ludmilla neve alatt futó party, ahol most a törteké, illetve a garage- és twostep-akkordoké lesz a főszerep, és ahol régi és új számokból álló vadiúj Breakout Breeze-szettet kanyarít nekünk a break magyar királynője. B’Andre és a Ninjabreakz-rezidensek is hasonlót zenéket pörgetnek majd, a bulira pedig nagyon baráti, hatszáz forintos jegyekkel lehet majd bejutni, de ha helyesen válaszolsz, ingyen is jöhetsz.

Sőt, egy csomagban jegyet nyerhetsz az Anima Sound System este nyolctól kezdődő rendhagyó koncertjére is. A legendás dub-reggae-albumuk, a Shalom húszéves évfordulóját ünnepli vele az együttes, A magyar könnyűzene történek meghatározó, sőt nyugodtan mondhatjuk, történelmi lemezében a stílusok keveredése a modern tánczenei alapokkal számtalan kortárs zenészt és együttest inspirált és inspirál a mai napig. Játssz, és kombinált jegyeket nyerhetsz!

Jegyet nyert Animára és Miss Mantsékra!

Milyen buliban játszott együtt az Anima két tagja és Ludmilla? (Segítség korábbi ajánlónkban, a helyes válasz: Good Old Days – A38-előszilveszter.)

A megfejtéseket szeptember 25-én, pénteken délután háromig vártuk a [email protected] címre A38-péntek tárggyal. A helyes megfejtést küldők közül egy nyertest választottunk: Hegedűs Nórát, aki másodmagával ingyen mehet a péntek esti és Anima Sound System-koncertre  és a Ludmilla & Friends partyra, az A38-ra. A nyertest e-mailben értesítettük, egyben tudattuk vele a koncertre és a partyra bejutás módját.

Lájkold Facebook-oldalunkat, hogy részt vehess a party-, koncert- és fesztiválbelépő-, illetve egyéb nyereményjátékainkon!